Rytmen

Det är rytmen som ger form åt livet på lekskolan. I dagsrytmen ser man till att barnen å ena sidan får verksamhet som kräver koncentration och lyssnande, och å andra sidan fri lek både ute och inne samt i de större grupperna även handarbete. Detta skapar en trygghetskänsla för barnen. För att ta del av denna återkommande rytm är det viktigt att barnen är på plats klockan 9 på morgonen. Efter lunchen vilar barnen en stund, de yngre barnen sover och de äldre kan ta igen sig så att det finns energi för eftermiddagens lekar. För de minsta barnen räcker det med en trygg återkommande dagsrytm. I de större grupperna med äldre barn varieras programmet genom återkommande vecko- och årsrytm.

Veckorytmen kan se ut till exempel så här:

Måndag – målningsdag
Tisdag – skogsdag
Onsdag – bakningsdag
Torsdag – eurytmi
Fredag – lekdag

Varje dag har sitt eget innehåll och barnet kommer därför lätt in i den trygga veckorytmen.
Under året lever man sig in i årstidsväxlingarna ute i skogen (i Centralparken), men också inne på årstidsbordet och i samband med årstidsfesterna. Varje årstid har sina egna sånger, ramsor och lekar.

Årsrytmen ser ut på följande sätt:

  • Skördefest (i slutet av september)
  • Lyktfest (i november)
  • Adventsfest
  • Julfest
  • Påskfest
  • Vårfest

Vi förbereder med stor andakt och glädje varje fest. Till jul- och vårfest är föräldrar, mor- och farföräldrar och andra viktiga familjemedlemmar välkomna.

Födelsedagar

Barnens födelsedagar firas stort i Näckrosen. Födelsedagsbarnet är i mittpunkten och barnets egen livsberättelse återges. Solrosbarnens föräldrar är också inbjudna till barnets fest. Till efterrätt får födelsedagsbarnet bjuda på något gott åt sina vänner i hens grupp.

Under den första veckan ber vi föräldrarna skriva barnets livsberättelse och hämta den till pedagogerna. Den berättas på födelsedagen för barnen. De barn som redan går på Näckrosen fyller varje år på berättelsen med några rader.

Sagan

Sagan är viktig. När den berättas skapar vi sagostämning genom att tända sagoljuset och spela klangspel. Genom sagan föds leken och i sagovärlden kan allt hända. Det är en förunderlig värld där barnen hör hemma. Vi har främst folk- och klassiska sagor, dessa berättas fritt och vi har samma saga en hel vecka och avslutar sedan veckan genom att barnen leker sagan eller genom att de vuxna visar sagan som ett dockspel.

Maten

Barnen bjuds dagligen på en testund på morgonen, en varm lunch samt mellanmål, som i mån av möjlighet tillverkas av ekologiskt odlade råvaror. Vi äter vegetarisk kost med undantag av en fiskdag i veckan. All mat som serveras på lekskolan är tillredd på lekskolan av vår husmor. Om ert barn är i behov av specialdiet lämnas ett läkarintyg till köket. Om barnet är vegetarian kan fisken ersättas med vegetarisk mat.

Vad behöver barnet med sig till Näckrosen?

Lämplig klädsel är viktig. I regel är barnen utomhus upp till 1,5 h i sträck i ur och skur. Ull- eller sidenunderkläder rekommenderar vi varmt. Ull har en stor förmåga att absorbera fukt utan att plagget känns vått och kallt. Fråga gärna pedagogerna om råd angående klädseln.

Märk alla barnets kläder! Vi kan ha mer än hundra stycken vantar på lekis som hänger i torkskåpet.

Barnen behöver:

  • Innetossor
  • Förkläde
  • Skogsmugg
  • Extra innekläder
  • Regnkläder och gummistövlar
  • Reservhandskar
  • En mjuk vilovän
  • Blöjor, vid behov

Leksaker har vi i lekskolan. De egna leksakerna stannar hemma! En egen steinerdocka är dock välkommen på besök ibland.

Om barnet insjuknar

När barnet är sjukt hålls hen hemma. Ett sjukt barn skall inte hämtas till barngruppen. Håll sjuklingen hemma tillräckligt länge. Om barnet är på medicinkur, försök låta honom/henne vila hemma så att krafterna återvänder. I en stor barngrupp kan det ibland vara jobbigt redan för ett friskt barn, om man är i dåligt skick kan det vara mycket ansträngande. Håll oss gärna underrättade om hur barnet mår. Pedagogerna ansvarar inte för eventuell medicinering av barnet under vistelsen i Näckrosen. Undantag görs här i fall av kronisk sjukdom. Vi önskar att du ringer eller skickar ett textmeddelande och meddelar om barnets frånvaro mellan klockan 8 och 9 på morgonen.

Vila

Varje dag erbjuds barnen på Näckrosen en vilostund. Då sover de yngre barnen medan de äldre kanske bara tar igen sig. Barnet kan också efter lekskoledagen vara i behov av en stunds vila och ensamhet. Respektera detta i mån av möjlighet.

Nattsömnen är viktig för en frisk och balanserad utveckling. Därför är det viktigt att barnet lägger sig i tid på kvällen. Barnet behöver en ordentlig och regelbunden nattsömn för att orka vara pigg i lekskolan. Ett litet blekt gäspande barn är en sorglig syn och en energilös lekkamrat, som bara orkar härja och förstöra andras lekar. En kvällsritual hjälper barnet att somna, t ex tandborstning, en saga eller en kvällsdikt samt att få vara nära en förälder.

Öppethållning

Lekskolan följer till stor del Rudolf Steinerskolans verksamhetsår, med höstlov, jullov och sportlov. Även sommarlovet följer skolans sommarlovstider, med undantag av några veckor i juni då Näckrosen vid behov håller öppet. Lekskolans öppethållningstid är kl. 8:00-16:00.

Förlängd eftermiddagsvård till kl. 16:30 går att få mot en ersättning på 100 €/barn/termin.

När föräldrarna befinner sig i Näckrosens utrymmen, inom- eller utomhus, är de ansvariga för sina barn. Vi önskar att föräldrar inte talar i mobiltelefon eller röker på gården.

Steinerskolan

På nätsidorna www.steiner.fi kan man bekanta sig med Rudolf Steinerskolan, bland annat läroplanen. De ordnar regelbundet öppna träffar där man kan bekanta sig med skolan. På sidorna kan man också hitta skolans matlista som till stor del också gäller för Näckrosen.

Litteratur

Carlgren: Waldorfpedagogiken, en framtidsmodell
Dahlström: Ajatuksia pienten lasten vanhemmille steinerpedagogiikan näkökulmasta
Glöckler-Goebel: Barnets hälsa och utveckling/ Lastenlääkärin vastaanotolla
Paalasmaa: Lapsesta käsin. Kasvatuksen ja opetuksen vaihtoehtoja
Paalasmaa: Omassa rytmissä. Steinerkoulun idea ja käytännön sovellukset
Taskinen: Stenerpedagogiikka. Lapsen ehdolla aikuisuuteen
Widemark: Waldorfpedagogik för småbarnspedagoger.